Pro vlastní průzkum jsme zvolili formu online dotazníku přístupného prostřednictvím internetu. Pro jeho vypracování jsme použili šablonu firmy Survio upravenou tak, aby vyhovovala našemu záměru. Výhodou této volby byla jednak finanční nenáročnost, jednak snadnost vypracování dotazníku a zároveň následné vyhodnocení získaných údajů a jejich interpretace. Nelze pominout ani komfort respondentský – zajištění anonymity, možnost vyplnění v pohodlí domova a v čase, který dotazované osobě vyhovuje.
Rozhodli jsme se oslovit čtenáře oddělení pro dospělé, kteří byli ochotni poskytnout nám svou e-mailovou adresu, na kterou jsme jim následně zaslali odkaz na elektronický dotazník. Tento odkaz byl zaslán celkem 530 čtenářům, z nichž jej vyplnilo 335 čtenářů (tj. 63% oslovených). Respondenti měli také v dotazníku možnost vyjádřit svou spokojenost, nespokojenost či připomínky ke zlepšení fungování knihovny. K tomu bychom se rádi vyjádřili.
První připomínky se týkaly provozní doby knihovny. Většina dotázaných je s výpůjční dobou spokojena, nicméně se vyskytly i požadavky na prodloužení této doby ponejvíce do večerních hodin. O rozšíření provozní doby v blízké budoucnosti uvažujeme. Několikrát se vyskytla výtka k uzavření knihovny v úterý. Tuto skutečnost je třeba objasnit. Kralovická knihovna je knihovnou pověřenou výkonem regionálních funkcí. Znamená to, že kromě svého vlastního provozu zajišťuje ještě metodickou pomoc pro dalších dvacet knihoven v okolí, pro něž navíc nakupuje a zpracovává knihy a připravuje knižní soubory. Mimoto zajišťuje také kulturně vzdělávací akce pro školy, seniory ad., které se konají v době, kdy je knihovna běžně pro veřejnost uzavřena. Je třeba ještě uvést, že naši čtenáři mají velkou výhodu v tom, že mohou knihovnu navštěvovat i v sobotu. V obecném měřítku je totiž zpřístupnění služeb knihovny v tento den spíše ojedinělé.
Připomínky k fondu knihovny se týkaly zejména zkvalitnění a aktualizování knih v oddělení naučné literatury pro dospělé. Vyskytly se i požadavky na nákup takových titulů, o nichž si však myslíme, že by zde téměř nenašly uplatnění. V tomto směru je třeba podotknout, že MěK v Kralovicích není knihovnou odbornou, nýbrž veřejnou, a ačkoli se snažíme doplňovat naučnou literaturu zejména s ohledem na studijní obory některých vysokých škol v Plzni, není možné, abychom suplovali služby vědeckých, vysokoškolských a dalších odborně zaměřených knihoven. Čtenáři je vždy nabídnuta možnost objednat si požadovaný titul, který chybí v našem fondu, prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby. Snažíme se nakupovat rovněž tituly z oblasti cizojazyčné beletrie. V současnosti vychází dostatek dvojjazyčných titulů doplněných DVD pro poslech, které jsou velkou pomůckou při studiu cizích jazyků. Do budoucna uvažujeme i o nákupu čteček elektronických knih.
Ptali jsme se také na spokojenost s dostupností knihovny. Několik připomínek bylo směřovaných na nedostupnost spodního patra knihovny pro vozíčkáře a návštěvníky chodící o berlích či omezenou možnost zaparkovat vůz přímo před knihovnou. Některé čtenářky uvedly, že nemohou do prostoru knihovny vstupovat s kočárkem. Zde bychom chtěli uvést, že v takovém případě se zcela pohodlně dostanou do knihovny bezbariérovým vchodem ze dvora městského úřadu.
Co se týče webových stránek knihovny, vyskytly se připomínky, aby byly v elektronickém katalogu k jednotlivým titulům přiřazeny také anotace – u nově katalogizovaných knih jsou již standardně uváděny. Pro zkvalitnění prezentace naší knihovny uvažujeme i o založení profilu na Facebooku, který pro komunikaci užívá zejména mladá generace čtenářů.
Ptali jsme se vás i na vaše potřeby v oblasti získávání informačních dovedností, tzn. při práci na počítači, s internetem apod. Sešlo se několik žádostí o zajištění školení práce s PC. Aby bylo možné takovouto službu nabídnout, bylo by třeba zajistit dostatečné množství počítačů, na kterých by uživatelé pracovali, nebo nalézt jiné řešení ve spolupráci s dalším subjektem.
Co se týče vlastního prostoru knihovny, většina respondentů s ním vyjádřila spokojenost. Ojedinělé připomínky se týkaly bezpečnosti schodiště a pak také možnosti dát si v knihovně nápoj, ať již teplý nebo chlazený.
Se zaměstnanci knihovny dotazovaní vyjádřili téměř stoprocentní spokojenost.
V oblasti poskytovaných služeb respondenti požadovali, aby jim byla e-mailem zasílána oznámení o rezervaci knih, předupomínky a upomínky. Tuto službu jsme již zprovoznili v průběhu měsíce ledna. Někteří dotázaní by rádi, abychom rozšířili témata pořádaných přednášek – zejména o besedy s autory knih. O zařazení tohoto typu pořadu uvažujeme. Je však třeba dodat, že doposud jsme až na jednu výjimku pořádali besedy a přednášky pro veřejnost zcela zdarma. V případě besed se spisovateli bude třeba počítat s vybíráním vstupného na zaplacení honoráře umělce. Jedna výtka se týkala knih zamčených v prosklených vitrínách. Jedná se zejména o tituly regionálního charakteru, celkově jde o dokumenty, které knihovna považuje za významné z hlediska obsahu či původce. V této souvislosti je třeba uvést, že praxe v jiných knihovnách je taková, že jsou tyto dokumenty uchovávány v depozitářích, a čtenář k nim tudíž nemá přístup, tak jak je to běžné ve volném výběru. Ve staré knihovně byly tyto knihy umístěny ve skladu, nyní mají čtenáři možnost je alespoň vidět a na vyžádání si je zapůjčit. Někteří respondenti požadovali, aby se prodloužila výpůjční doba na dokumenty – tento požadavek se zdá být nereálný u velmi žádaných knih s ohledem na potřeby ostatních čtenářů. Je třeba ještě dodat, že jednu výpůjčku lze dvakrát prodloužit, znamená to tedy, že je možné mít dokument k dispozici až tři měsíce.
V závěru bychom velice rádi poděkovali všem, kteří se rozhodli dotazník vyplnit, a zejména těm, kteří se s námi podělili o své připomínky a náměty ke zlepšení. Ty budou výchozím bodem pro další zkvalitňování práce kralovické knihovny.